SÖKMOTOROPTIMERING (SEO)

Grundläggande steg för att förbättra Googles ranking

Idag vet vi hur Google klassificerar webbplatser och vad SEO faktiskt ger, låt oss ta en närmare titt – vilka faktorer är Googles algoritm viktigast för? Med andra ord: Hur kan du sätta spakarna i rörelse och verkligen trycka på din sida?
Observera att vi bara ger en första översikt här. Men oroa dig inte – du hittar alla detaljer, exempel och steg-för-steg-instruktioner i våra respektive guider!

Kvalitetsinnehåll

”Det räcker om jag bara slår över några hundra ord”: Om det är din strategi för innehållsmarknadsföring bör du omorientera dig så snart som möjligt! En bra utgångspunkt är ditt eget Google-sökbeteende – skulle du läsa ett inlägg som innehåller mycket tom blaj och kanske till och med föråldrad information? Hur som helst måste du göra bättre på din sida än konkurrenterna. Vad du vill ha är vintergrönt innehåll: innehåll som alltid tas emot och skapas med stor uppmärksamhet på detaljer.
Innehållet är bara av hög kvalitet om det …

• ge korrekt information (glöm inte ansedda källor!)
• är färdiga eller …
• innehålla meningsfulla interna länkar till ämnesrelaterade artiklar
• är aktuella
• en för sökningen rimlig längd har
• helt täcka den sökandet avsikt, det vill säga erbjuda maximal nytta

Innehållsdesign

Det bästa innehållet är bara hälften så bra om det förbereds slarvigt. I praktiken betyder det att du säkerställer ett bra läsflöde genom att …

• Skriv korta, exakta meningar och korrigera misstag
• Var mer uppmärksam på förståelsen
• Låt inte stycken bli för långa
• lossa visuellt texten med grafik, tabeller, listor, videor etc.
Var riktigt strikt med ditt eget arbete här! Om det redan är för svårt för dig att korrekturläsa din text igen eller att optimera den visuellt – vilken anledning ska din läsekrets ha att spendera lång tid med artikeln?

Auktoritet

För bra rankning är det viktigt att Google klassificerar din webbplats som pålitlig och rekommenderas. Bakom detta är uppdateringen som heter Google EAT.

Och vad betyder myndighet i förhållande till sökmotoroptimering?

Först och främst betyder det att du måste ta hand om din länk-profil. Bakåtlänkar är så att säga rekommendationer som andra webbplatser ger dig. ”Kvalitet över kvantitet” är mottot, för även om du naturligtvis vill få så många länkar som möjligt – kommer backlänkar från opålitliga webbplatser att göra dig mer skada än nytta!
Och om du nu undrar om du bara kan köpa dessa länkar eller på annat sätt smyga dem: Naturligtvis kan du. Men det är inte meningsfullt, för förr eller senare har Google fortfarande upptäckt fusk. Och straff är det sista du vill uppnå!

Experttips
Att köpa bakåtlänkar är som kvicksand, när du börjar kan du inte komma ut och någon gång tar det slut. Länkbyggnad är en tråkig process. När du börjar genvägar förvärvar du inga färdigheter inom dessa områden och du kommer att bli beroende av enkla, riskabla lösningar. Länkköp bör endast göras om du annars nästan inte har någon chans att få bakåtlänkar.

Grundläggande tekniska krav

Låt oss inte sjuta oss själva i foten: om den tekniska understrukturen inte är rätt är frustration oundviklig. De goda nyheterna är dock att du kan ändra många små saker med relativt lite ansträngning. För teknisk SEO inkluderar till exempel …
• korta laddningstider (t.ex. genom optimerade bildstorlekar) – du kan kontrollera detta via Google.
• optimeringen på mobila enheter
• ökad säkerhet genom certifikat
• Tilltalande webbadresser istället för automatiskt genererade meningslösa adresser
Du kan hitta mycket mer information i vår guide till OnPage-optimering.

Exempel varför man ska sökoptimera:

Säg att du har en riktigt bra affärsidé, det är något helt nytt som du har tagit copywriting på eftersom du inte vill att någon ska kunna sno din idé. Du börjar marknadsföra dig i sociala medier och lite överallt. Men eftersom du har en ny produkt så kommer folk att vara tveksamma. När de sedan försöker googla på din produkt så kommer ingenting upp. Du är den enda som kommer kunna sälja produkten på grund utav copywritingen men det hjälper inte när dina potentiella kunder tror att du är en bluff. Sökoptimera dina sidor för att kunderna har en trovärdighet till de sidor som faktiskt kommer upp i Google.